bibliotek BiS föreningen bis tidskriften nyheter

Nya numret av bis – krig och flykt

I Europa härjar återigen kriget och ännu är det osäkert hur omfattande konsekvenserna kommer att bli. Därför ser bis tillbaka på 2015, ett år då många människor på flykt sökte sig till Sverige för trygghet och hjälp. Utöver det bjuder vi som vanligt på nyheter och analyser om bibliotek, kultur och samhälle.

Ur innehållet:

• Orden som gör oss till människor – vittnesmålen och berättelserna från Andrummet
    Sedan den tillfälliga begränsningen i utlänningslagen trädde i kraft har situationen för många flyktingar som befinner sig i Sverige blivit mycket svår. Elisabet Rundqvist beskriver bibliotekens roll och förmedlar ett urval av de berättelser som vuxit fram om eller av flyktingarna.
  • Tillsynsmyndighet behövs!
    Den nya SD-ledda kommunledningens hantering av förslaget till biblioteksplan i Sölvesborg väckte mycket diskussion 2018–2019, men vilka ändringar gjordes egentligen i planen? Lena Lundgren har granskat den nya planen, jämfört med det ursprungliga förslaget och funnit flera formuleringar som strider mot bibliotekslagen.
  • ”Detta kommer givetvis bli svårt att hantera. Tillämpningen kommer bli svår”
    Det föreslagna tillträdesförbudet till folkbibliotek väcker många frågor, inte minst juridiska. Nick Jones samtalar med Johan Hirschfeldt om tillträdesförbudet till bibliotek.
  • Queerlit uppmuntrar till kollektivt detektivarbete
    Att söka litteratur med hbtqi-tematik har länge varit förenat med svårigheter. Det försöker projektet Queerlit ändra på. Men de behöver hjälp för att gå i mål. Queerlits Sebastian Lönnlöv berättar mer för bis.

• Aktuell litteratur
    Recensioner av Klara och Lottas skolbibliotek: Idéer och förslag från Flödet av Klara Önnerfält och Lotta Davidson-Bask samt Biografer och bibliotek i förening: Tankar och idéer kring mötesplatser, upplevelser och makt av Lars Gillegård.
  • Dessutom – fler texter, krönikor och nyheter!

Bli medlem

Gillar du det vi gör? Stötta BiS genom att bli medlem! Ett medlemskap kostar från 125 kronor och du kan betala enkelt med Swish.

Redaktionen

Ett svar på ”Nya numret av bis – krig och flykt”

Lämna en kommentar