Ladda ned bis 4/2023 med tema Biblioteksvärlden

Du vet väl om att du är välkommen att läsa äldre nummer Sveriges enda radikala bibliotekstidskrift helt gratis? Nu kan du ladda bis 4/2023 med tema Biblioteksvärlden som skickades ut till prenumeranterna i december.

Ur innehållet

• Politiska hot mot biblioteken
    Numrets panel har tagit sig an frågan om vad som utgör det största hotet mot biblioteken i det lokala sammanhanget. Vi får en inblick i situationen i USA där konservativa kampanjar för att förbjuda vissa böcker. I Irland står frågan om styrning i fokus.
  • “Det är nu mycket oroliga och tragiska tider”
    Den humanitära katastrofen i Gaza upptar mångas tankar just nu. I det här numret får vi en rapport från Västbanken av Ibrahim Jammal från Yafa Cultural Center som bis samarbetade i ett projekt 2014–2015.
  • Klockan klämtar för Ifla
    Under några varma dagar i augusti mötte Emma Karlsson en global organisation i kris och bibliotekarier som brinner för rättvisefrågor.
  • Bokcirkel bakom lås och bom
    Kriminalvårdens utbredda plats- och personalbrist sliter på såväl intagna som anställda. I Umeå har bibliotekets bokcirkel på fängelset blivit ett andrum för deltagarna.
  • Diskussionen om tjänstemannens roll gentemot politiken fortsätter
    Missa inte bis intervju med Torbjörn Nilsson, en av få bibliotekschefer som offentligt har protesterat mot Tidöavtalets angiverilag samt sociologiprofessor Rolf Å Gustafssons historiskt orienterade essä. Hur hamnade vi här?
  • Dessutom kan du läsa en rapport från årets Bokmässa och fler internationella utblickar, krönikor och nyheter!

Medverkande

Ingrid Atlestam. Bibliotekarie och skribent med fokus på folkbibliotek, då, nu och sedan.

Bengt Berg. Poet och förläggare för Heidruns förlag.

Soledad Cartagena är bibliotekarie och frilansjournalist. Jobbar som skolbibliotekarie på Komvux i Malmö.

Anders Ericson bibliotekarie och journalist som sedan många år driver bloggen Biblioteket tar saka, där han bevakar norska biblioteksfrågor.

Rolf Å Gustafsson är pensionerad professor i sociologi och har studerat organisering i offentlig sektor i historiskt perspektiv.

Ibrahim Jammal. Representant för Yafa Cultural Center i Balata Refugee Camp, utanför Nablus på Västbanken i Palestina.

Emma Karlsson är barnbibliotekarie på folkbibliotek i Lund.

Elisabeth Kirwan har arbetat på The National Library of Ireland (NLI) sedan 1984. Just nu arbetar hon med NLI’s National Photographic Archive, en databas med över 5 miljoner historiska foton. Elizabeth är ordförande för the Conference of European National Libraries’ (CENL’s) Equity, Equality, Diversity and Inclusion Networking Group och invald som medlem i IFLA:s LGBT+ Special Interest Group. Hon var en av grundarna till NLI:s Equity, Equality, Diversity and Inclusion Committee.

Tori Patrick är folkbiblioteksarbetare och facklig organisatör vid Daniel Boone Regional Library i Columbia, Missouri (USA). Hen började arbeta på bibliotek vid 18 års ålder, då som bokuppsättare.

Eleonor Pavlov är barnbibliotekarie i Lund med ett hjärta som brinner extra för inkluderingsfrågor.

Karin Råghall bor och arbetar som bibliotekarie i Västerbotten.

Röda Lina är bis ständiga samtidskommentator.

Moa Stockstad jobbar som bibliotekarie på högskolebibliotek, med fokus på tillgänglighetsfrågor.

Elin Tingsdal tog examen inom BoI från Södertörns högskola i juni 2023 och arbetar nu som bibliotekarie i Danderyd. Har tidigare arbetat mycket med kreativa ämnen som teater och brinner för alla åldrars rätt till kreativitet och läsning. Håller nu på att starta bokcirkelverksamhet inom Ung Cancer.

Rasmus Wieselgren är konstnär bosatt i Malmö.