Nationell bibliotekspolitk nationell biblioteksstrategi Uncategorized

Vad händer med Sveriges nationella biblioteksstrategi?

Arbetet med Nationell biblioteksstrategi har nu pågått ett tag. Var befinner det sig och vad anser BiS?

kungliga_biblioteket
Av I99perna -Eget Arbete, CC BY-SA 3.0

2015 fick KB (Kungliga biblioteket) i uppdrag att lämna förslag till en nationell biblioteksstrategi för att främja samverkan och kvalitetsutveckling inom det allmänna biblioteksväsendet.

Arbetet leds av Erik Fichtelius som har en bakgrund som journalist och fram tills nyligen varit VD för Utbildningsradion. Arbetet med strategin ska slutredovisas 2019 men delredovisas redan 1 oktober 2017 i form av en fördjupad omvärldsanalys. För att producera den fördjupade omvärldsanalysen har KB tagit hjälp av ett antal sakkunniga som ska ge inblick i varsitt område. Då kan det handla om ämnen som globala utmaningar, digitalisering, skola och skolbibliotek, open science, upphovsrätt, demografi, migration och språklig mångfald. Det vill säga många av de stora frågor som är på agendan för Sveriges bibliotek. I oktober får vi se resultatet av det arbetet.

Vi befinner oss alltså ungefär i halvtid. Vad har KB levererat hittills då? Sekretariatet har producerat ett antal rapporter och filmer. Förra året kom den lägesrapport som delvis var resultatet av att sekretariatet öppnade upp på Facebook för svar från bibliotekssverige på följande frågor: Hur är läget? Vilka är problemen? Hur vill vi ha det? Rapporten fångar med utgångspunkt i detta upp ett antal röster från olika biblioteksformer från hela Sverige och fungerar om inte annat som ett stickprov på var Bibliotekssverige befann sig 2016.

Arbetat har också lett till ett skarpt förslag. Det gäller ett digitalt kompetenslyft för folkbiblioteken som redan bistår många av sina besökare med enklare frågor som rör samhällsservice på Internet, konsumtionselektronik, digital kommunikation, källkritik och så vidare. Förslaget kallas ”Digitalt först med användaren i fokus” och föreslår att KB ska samordna de regionala biblioteken som ska genomföra kunskapslyftet i sina regioner. Personligen tycker jag att det är bra att det uppmärksammas att folkbiblioteken faktiskt gör detta arbete men det återstår och se vad detta förslag egentligen kommer leda till.

Och BiS då? Vad har vi för input på detta arbete? Föreningen har i många år efterlyst en biblioteksstrategi på nationell nivå. Förra året arbetade några representanter från gruppen fram förslag på synpunkter. Gruppen lyfte bland annat frågor som medieförsörjningen av medier på andra språk än svenska (nu extra aktuellt med anledning av turbulensen kring IB), läns- och regionbibliotekens roll och konflikten mellan stad och land som kan hota allas tillgång till bibliotek.

På BiS årsmöte lördag 11 mars kommer vi att diskutera den nationella biblioteksstrategin och vårt yttrande. Detta samtal är öppet för alla, även de som inte är medlemmar.

Nationell biblioteksstrategi (blogg)

Lägesrapport i maj 2016

Digitalt först med användaren i fokus

Nationell biblioteksstrategi – förslag till synpunkter från föreningen BiS

BiS årsmöte 2017

4 svar på ”Vad händer med Sveriges nationella biblioteksstrategi?”

Tack Erik! Som du ser så håller vi på att sammanfatta våra åsikter i frågan. Vi kommer definitivt återkomma i detta.

Svara