BiS föreningen nyhetsbrev

Palestina och Mastodon i oktober månads nyhetsbrev

I detta nummer av nyhetsbrevet skriver vi bland annat om Palestina, Mastodon och Bokmässan.

Ur innehållet i oktober månads nyhetsbrev:

• Biblioteket anger inte
  • Rapporter från Bokmässan
  • Ladda ned bis 2/2023

Nu är BiS en del av fediversumet! Fediversum (engelska: Fediverse) är ett nätverk av olika webbtjänster och -servrar som kommunicerar med varandra. Tanken är att man ska utgöra ett alternativ till den kommersialiserade webben. En del av fediversum är den öppna, oberoende och decentraliserade sociala medien Mastodon, där BiS nu har en egen sida. För dig som är på Mastodon, följ oss gärna där (sök på foreningenbis)!

I övrigt har vi ögonen riktade mot Mellanöstern där konflikten i Israel och Palestina har intensifierats igen. Nyligen utförde Hamas ett blodigt och skoningslöst terrordåd mot civila israeler. Israel har svarat genom ett fullskaligt angrepp på Gaza, den del av Palestina som Hamas utgår från, en miljonstad där barn utgör hälften av invånarna. Fred och försoning tycks vara långt borta, och de röster som dominerar är de som skriker efter vedergällning. BiS har under åren på olika sätt stöttat insatser i Palestina med fokus på bildning, bibliotek och läsning – som exempelvis Yafa Cultural Centers läsfestival, Librarians and Archivists with Palestine och ALMA-pristagaren Tamerinstutiet. Just Tamerinsitutiet, som är beläget i Gaza, har varit hårt drabbade av Israels attacker.

Följ biblioteksdebatten

Prenumerera på BiS nyhetsbrev utan kostnad.

Redaktionen