Ladda ned bis 2/2023 med tema Empowerment

Du vet väl om att du är välkommen att läsa äldre nummer Sveriges enda radikala bibliotekstidskrift helt gratis? Nu kan du ladda bis 2/2023 med tema Empowerment som skickades ut till prenumeranterna i juni.

Ur innehållet

Medverkande

Bengt Berg är poet och förläggare för Heidruns förlag.

Hanna Carlsson är forskare och lärare i Biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning rör frågor om folkbibliotek, demokrati samt kultur- och bibliotekspolitisk styrning.

Soledad Cartagena är bibliotekarie och frilansjournalist. Jobbar som skolbibliotekarie på Komvux i Malmö.

E. W. är bibliotekarie och jobbar på ett av flera svenska folkbibliotek som fått motta hat och hot i samband med drag-sagostunder under det gångna året. Han arbetar främst med digital inkludering och digitala frågor, men har även ansvar inom andra områden. På fritiden tycker han om att släktforska, leka med katten och läsa riktigt bra böcker.

Lars Ilshammar är historiker och tidigare biträdande riksbibliotekarie, numera minnesarbetare.

Nick Johnson-Jones är Konst- och bibliotekschef i Huddinge kommun, och har en tjugoårig chefserfarenhet från offentlig sektor. Nick föreläser och skriver ofta om bibliotekens roll i samhället, framförallt ur ett jämlikhetsperspektiv.

Emma Karlsson är barnbibliotekarie på folkbibliotek i Lund.

Lena Lundgren är bibliotekarie och tidigare utvecklingsledare vid Regionbibliotek Stockholm.

Eleonor Pavlov är barnbibliotekarie i Lund med ett hjärta som brinner extra för inkluderingsfrågor.

Stefan Petrini är serietecknare och illustratör.

Moa Stockstad jobbar som bibliotekarie på högskolebibliotek, med fokus på tillgänglighetsfrågor