Ladda ned bis 2/2021

Du vet väl om att du är välkommen att läsa äldre nummer av bis helt gratis? Nu kan du ladda ner förra numret med tema skolbibliotek som skickades ut till prenumeranterna i juni.

Omslag Tobias Johansson

Du vet väl om att du är välkommen att läsa äldre nummer av Sveriges enda radikala bibliotekstidskrift helt gratis? Nu kan du ladda ner bis 2/2021 som skickades ut till prenumeranterna i juni.

Ur innehållet

• En splittrad tillvaro på skolbibliotek
    bis intervjuar Christina Degerström för att få en nytillträdd skolbibliotekaries perspektiv på yrket.
  • Vem vill vara Nancy Pearl? Ingen, men för våra elevers skull är vi det!
    Skolbiblioteket som fysiskt rum blir inte mindre viktigt för att eleverna har distansundervisning. Gymnasiebibliotekarier från Polhemskolan i Lund reflekterar över den digitala omställningens konsekvenser.
  • Trender i barn- och ungdomslitteraturen väcker oro
    Barn- och ungdomslitteratur fungerar som ett fönster mot världen och som en spegel mot en själv. Därför blir det problem när andelen översatta författare som ges ut i Sverige minskar signifikant.
  • Vem är aktivist?
    Förordade Valfrid Palmgren strikta urvalsprinciper eller ville hon ge allt åt alla? I två längre texter reder Lena Lundgren och BiS styrelse ut missförstånd och fortsätter diskussionen om bibliotek, aktivism och föreningens historia.
  • “Växande osäkerhet kring framtiden och en förhöjd stressnivå”
    bis ställer frågor om arbetsmiljö och omstart efter pandemin till Marie Gustavsson, Sara Kjellberg, Peter Björkman och Monika Staub Halling.
  • Dessutom – boktips, krönikor, nyheter och poesi!

Medverkande

Bengt Berg. Poet och förläggare för Heidruns förlag.

Sofia Berg. Bibliotekarie bosatt i Malmö.

Tommy Bildström. Bibliotekschef, Nordmaling, och debattör.

Peter Björkman. Samordnare på Regionbibliotek Västernorrland.

Lotta Davidson-Bask och Agnes Kauranen. Skolbibliotekarier på Polhemskolan i Lund. Båda är intresserade av skolbiblioteksutveckling och hur skolbiblioteket på bästa sätta kan stödja eleverna i deras lärande.

Christian Forsell.  Bibliotekarie som bor i Lund och arbetar med mediaförsöjning oavsett format.

Marie Gustavsson. Bibliotekschef i Vallentuna.

Monika Staub Halling. Skolbibliotekarie sedan 2004, jobbar på en lågstadieskola i Lund, samt föreläser om skolbiblioteksutveckling. Brinner särskilt för samarbetet mellan skolbibliotekarie och pedagoger, och för likvärdiga skolbibliotek.

Björn Hellberg. Bibliotekarie på Katrineholms bibliotek som gillar poesi och science fiction.

Ida Holmlund. Gymnasiebibliotekarie i Umeå.

Sara Kjellberg. Bibliotekschef vid Malmö universitetsbibliotek.

Stellan Klint. Illustratör och sjukhusbibliotekarie i Malmö.

Lena Lundgren. Bibliotekarie och tidigare utvecklingsledare vid Regionbibliotek Stockholm.

Röda Linabis ständiga samtidskommentator.

Martin Persson. Arbetar med formatfrågor och tillgänglig läsning.

Annelien van der Tang. Bibliotekarie och sociolog.

Tobias Willstedt bor i Stockholm och tycker att folkbiblioteken är värda att kämpa för.

Klara Önnerfält är skolbibliotekarie, frilansande läsfrämjare och poddare. Hon är också författare till boken Klaras läsprepp – att främja läsning bland barn och unga (Btj Förlag, 2020).