bibliotek nazism Stockholms stadsbibliotek

Vi har inte råd att vara naiva inför högerextremismen

Häromdagen framträdde Patrik Forsén på ett panelsamtal om demokrati på Hornstulls bibliotek i Stockholm. Forsén är en framträdande person inom svenska vit-makt rörelsen. Han har tidigare varit ledare för nationaldemokratisk ungdom, och företrädde på samtalet rasideologiska Nordisk ungdom.

Det var inte planerat att Forsén skulle delta i samtalet. Ursprungligen var en annan rasideolog djupt förankrad inom högerextremismen bokad, nämligen Jonas De Geer. Han blev sedan plötsligt sjuk men kunde via telefon rekommendera Patrik Forsén som fanns lägligt på plats. SSB valde då att genomföra samtalet med Forsén. Hela panelsamtalet spelades sedan in och är nu utlagt på Nordiska motståndsrörelsens hemsida (samma våldsamma organisation vars medlemmar har dömts för ett antal brott de senaste åren).

Stockholm stadsbibliotek har nu fått mycket kritik för detta program och hur ingen inom organisationen drog i bromsen kan man verkligen undra. Visserligen fick Forsén hoppa in med kort varsel, men Jonas De Geer som ursprungligen var bokad representerar samma högerextrema rörelse.

Vissa beskriver händelseförloppet som en kupp och sanningen är att nazister inte är intresserade av demokratiska samtal av  andra motiv än att de vill ta över dem och förstöra dem. Om man inte förstår det så har man inte förstått vad nazism är för något. Vi har inte råd att vara så naiva inför högerextremismen.  Det finns många sätt att verka för kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning utan att ge rasideologer en plattform. Var inte en nyttig idiot.

En personlig reflektion som jag inte kan undvika: 2015 ville vår förening BiS (Bibliotek i Samhälle) arrangera vårt årsmöte och en publik salong på Kista bibliotek i Stockholm (det vill säga samma organisation som Hornstull). Temat för vår salong var “Kommersialismens negativa verkningar”, med andra ord en hänvisning till ett av de kulturpolitiska mål som nyligen avskaffats (2009) och ett aktuellt temanummer av bis om precis det . Vi nekades så småningom att hålla salongen med hänvisning till organisationens riktlinjer och att “Kulturförvaltningen/SSB ska kunna stå för värdskapet”. Det handlade alltså om en kulturdebatt som var svårt att benämna som något annat än mainstream. Efter händelserna i Hornstull så sticker det lite i ögonen.

Ett svar på ”Vi har inte råd att vara naiva inför högerextremismen”