informationsfrihet Uncategorized USA

USA:s bibliotekarier tar ställning mot Trump

progressive-librarian
Organisationen PLG ger ut tidskriften Progressive Librarian

Sen Donald Trump vann det amerikanska presidentvalet har de amerikanska biblioteks- och informationsaktivisterna förberett sig för kamp. Hur ser det ut nu efter att den nye presidenten börjat genomföra sin politik?

Bibliotekarierna i USA har en tradition av att engagera sig politiskt när så krävs. Under Bush-eran kämpade så kämpade de aktivt mot Patriot Act där biblioteken förväntades dela med sig av uppgifter om sina låntagare med säkerhetspolisen, en aktivism som fick stor uppmärksamhet. Det finns ett flertal amerikanska organisationer som, liknande BiS i Sverige, kämpar för ett progressivt och radikalt biblioteksväsende. Exempel på en sådan organisation är Progressive Librarians Guild  (PLG) som bildades 1990. PLGs grundtanke är att biblioteken är en plats där politiken lever och bibliotekarierna måsta vara aktiva samhällsbyggare, inte förvaltare av en värderingsfri neutralitet. Och från bibliotekens vardag i USA finns det massor av exempel på hur biblioteken har engagerat sig aktivt mot orättvisor och ojämlikhet i större eller mindre skala.

Nu när USA har en ny president med en samhällsomdanande och rasistisk agenda så gör sig bibliotekarierna redo för motstånd. Den breda biblioteksorganisationen ALA (American Library Association) och forskningsbibliotekens organisation ARL (Association of Research Libraries) klargjorde tidigt i varsitt uttalande att de ansåg att Trumps förda politik är en attack mot det öppna samhället och inte förenligt med de värderingar som är kärnan i biblioteksverksamhet. För att jämka ihop vad som beskrivs som en splittrad nation erbjuder nu också ALA bibliotekarier utbildningar i hur de bör främja lokaldemokrati och utveckla sina lokalsamhällen.

Trump har uttalat sig positiv om ökande övervakning av grupper som han beskriver som hot och historien verkar upprepa sig. I samma tradition som motståndet mot Patriot Act så meddelar The New York Public Library (NYPL) att de kommer vidta steg för att förhindra att information om deras låntagare och besökare kommer i felaktiga händer.

En hotande skugga lägger den nye presidenten även över frågan om nätneutralitet, vilket berör all internetanvändare. Begreppet nätneutralitet bygger på principen att all internettrafik ska behandlas likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll. Att frångå principen om nätneutralitet kan i förlängningen innebära att öppna för att begränsa tillgången till delar av internet. Trump har lyft fram motståndare till idén om nätneutralitet till betydelsefulla poster vilket gör att biblioteksväsendet likväl som de som värnar om ett öppet internet är väldigt vaksamma för utvecklingen. Access Now, en organisation som kämpar för användares digitala rättigheter, bevakar frågan men säger att det är för tidigt att uttala sig om vad Trump och hans medarbetare faktiskt kommer att utföra något i frågan. Fortsättning följer.

Länkar:

IN TRUMP’S AMERICA, ACTIVIST LIBRARIANS WHO WON’T BE SHUSHED

SÖRJ INTE – ORGANISERA ER! Peter Alsbjers blogg

Hva med Trump og biblioteket?

Research Libraries, University Presses Oppose Trump’s Immigration Order

ALA opposes new administration policies that contradict core values

Libraries promise to destroy user data to avoid threat of government surveillance

Net neutrality policy still up in the air under Trump

Tobias Willstedt

8 svar på ”USA:s bibliotekarier tar ställning mot Trump”

Varför nätneutralitet men inte biblioteksneutralitet?
Vi har sett avskräckande exempel i Sverige på hur vänster-liberaler ägnar sig åt att uppfostra medborgarna istället för att främja dialog.

Hej Jan!

Det finns inget sådant som heter biblioteksneutralitet. Däremot så finns det en tydlig definition på vad nätneutralitet är:

Eftersom som du använder begrepp som inte finns och sen ger vaga exempel så vet jag inte riktigt vad du vill komma med din jämförelse förutom att insinuera något om svensk biblioteksverksamhet. Och om du egentligen vill diskutera hur vänster-liberaler beter sig i Sverige, är detta inte rätt tråd eftersom den handlar om biblioteksaktivism i USA.

/Tobias

Svara