nyheter

Så var 2022

Tillträdesförbud, angiverilagar och klåfingriga politiker. Ett antal frågor engagerade bis läsare under 2022. Nu har vi sammanfattat året genom våra mest lästa texter!

Vad tillträdesförbud till bibliotek kan innebära

Lagen om tillträdesförbud väckte många frågor. Nick Jones försökte i samtal med juristen och före detta presidenten i Svea hovrätt Johan Hirschfeldt ge underlag för en bred diskussion både lokalt, regionalt och nationellt i biblioteksvärlden.

Biblioteksplanerna måste följa lagen!

Den nya SD-ledda kommunledningens hantering av förslaget till biblioteksplan i Sölvesborg väckte mycket diskussion 2018–2019, men vilka ändringar gjordes egentligen i planen? Lena Lundgren granskade den nya planen i jämförelse med det ursprungliga förslaget och fann flera formuleringar som stred mot bibliotekslagen.

”Vill vi vara medlöpare eller försvara bibliotek för alla?”

Bibliotekens roll aktualiserades av Tidöavtalet. Karin Råghall ville se bibliotek som inte vek en tum från idén om bibliotek för alla.

Bibliotek och totalförsvaret – vad innebär det?

Emma Karlsson granskade argumenten om biblioteken i totalförsvaret och hamnade i större frågor om vilket typ av samhälle vi vill bygga.

Ode – med barnglasögon

Lena Lundgren granskade Ode, Helsingfors omskrivna centrumbibliotek, ur ett barnperspektiv.

Tobias Willstedt