bibliotek privatisering

Vinster i välfärden och förtroendet för biblioteken

Två frågor där den svenska opinionen har varit konsekvent gäller motståndet mot vinster i välfärden och förtroendet för biblioteken.

Idag har det bekräftats igen genom SOM-insitutets Svenska trender 1986-2017 som visar hur opinionen knappt har rört sig i frågan om vinster i världen trots försök från kapitalstarka aktörers intresse att förändra synen på privat drift av offentlig verksamhet.Diagram som visar andelen svenskar som är negativa till att vinstutdelning ska tillåtas i skattefinansierad vård, skola, omsorg

Likaså fortsätter svenskarna ha ett högt förtroende till folkbiblioteken. Det visar en undersökning som Svensk biblioteksförening nyligen genomfört tillsammans med Novus. 54 procent besöker ett folkbibliotek minst en gång per år och 82 procent är positiva till biblioteken.

Diagram som visar att drygt 8 av 10 är positiva till biblioteken

Läs mer om vad Svensk biblioteksförening och SOM-institutet har kommit fram till i länkarna nedan!

Tobias Willstedt

Ett svar på ”Vinster i välfärden och förtroendet för biblioteken”