Efter JO-besluten: hur kan en förståelse för den svenska författningen påverka ett arbete på bibliotek utifrån en bibliotekslag?

Mellan_hyllorna_stor_emil

Föreningen BiS bjuder in till ett samtal med juristen Johan Hirschfeldt, som leds av Nick Jones (Konst- och bibliotekschef, Huddinge kommun). Under 2017 fattade JO-beslut i ett par fall om folkbibliotekens arbete med urval och medier. I samtalet försöker Johan och Nick sätta dessa beslut i ett större sammanhang, för att sedan föra tillbaka samtalet till biblioteksorganisationers och medarbetares dagliga arbete ute i kommunerna.

Johan Hirschfeldt är jurist och har bland annat varit rättschef i Statsrådsberedningen, justitiekansler och president i Svea hovrätt. Han har deltagit i många utredningsarbeten, bland annat som ledamot av Grundlagsutredningen som förberedde 2010 års ändringar av regeringsformen.

Tid: Lördag 10 mars klockan 13.00-14.30

Lokal: ABF-huset, Erlanderrummet, Sveavägen 41, Stockholm,

T-banestation Rådmansgatan.

Samtalet sker i anslutning till föreningen BiS årsmöte men är öppet för alla. Ingen föranmälan krävs.

Föreningen bjuder på fika till årsmötesdeltagarna och övriga åhörare från 12.30

Länkar: