BiS föreningen bissalong

Mellan_hyllorna_stor_emil

Föreningen BiS bjuder in till ett samtal med juristen Johan Hirschfeldt, som leds av Nick Jones (Konst- och bibliotekschef, Huddinge kommun). Under 2017 fattade JO-beslut i ett par fall om folkbibliotekens arbete med urval och medier. I samtalet försöker Johan och Nick sätta dessa beslut i ett större sammanhang, för att sedan föra tillbaka samtalet till biblioteksorganisationers och medarbetares dagliga arbete ute i kommunerna.

Johan Hirschfeldt är jurist och har bland annat varit rättschef i Statsrådsberedningen, justitiekansler och president i Svea hovrätt. Han har deltagit i många utredningsarbeten, bland annat som ledamot av Grundlagsutredningen som förberedde 2010 års ändringar av regeringsformen.

Tid: Lördag 10 mars klockan 13.00-14.30

Lokal: ABF-huset, Erlanderrummet, Sveavägen 41, Stockholm,

T-banestation Rådmansgatan.

Samtalet sker i anslutning till föreningen BiS årsmöte men är öppet för alla. Ingen föranmälan krävs.

Föreningen bjuder på fika till årsmötesdeltagarna och övriga åhörare från 12.30

BiS årsmöte 2018

Ett svar på ”Efter JO-besluten: hur kan en förståelse för den svenska författningen påverka ett arbete på bibliotek utifrån en bibliotekslag?”