BiS föreningen nyhetsbrev

Tidskriften bis, Palestina och politisk påverkan på bibliotek i februari månads nyhetsbrev

I detta nummer av nyhetsbrevet skriver vi bland annat om framtiden för tidskriften bis, utvecklingen i Palestina samt politisk påverkan på bibliotek i Sverige.

Ur innehållet i februari månads nyhetsbrev:

• Bokcirkel bakom lås och bom
  • Rapport från Yafa Cultural Center i Palestina
  • BiS salong 9 mars kl 14:00 (i samband med årsmötet): Politisk påverkan på bibliotek – om armlängds avstånd, politisk klåfingrighet och tjänstemannarollen

I februaris nyhetsbrev så vill vi tipsa om några angelägna texter. Vi har också viktiga nyheter om föreningen och framförallt tidskriften bis.

Biblioteket i Umeå har sedan länge försett klienter i fängelset med böcker genom att en bibliotekarie kommer på besök varannan vecka. Men tills för några år sedan fanns ingen övrig biblioteksverksamhet. I ett försök att göra fängelsevistelsen mindre tung frågade en anställd på Kriminalvården i Umeå om biblioteket kunde ordna en läsecirkel. Biblioteket nappade och Hanne Eklund var en av dem som fick uppdraget. Hon har hållit bokcirkelträffar på såväl häktet som fängelset. Läs Karin Råghalls intervju med Hanne.

BiS har ögonen på utvecklingen i Palestina. 2015 inledde föreningen ett samarbete med Yafa Cultural Center (YCC), en NGO som driver ett bibliotek och kulturcenter beläget i Balata Refugee Camp, som ligger strax utanför Nablus på Västbanken. I slutet av oktober skickade bis Martin Persson ett mejl till Ibrahim Jammal från YCC för att, om möjligt, få en bild av nuläget. Martin ställde frågor om den aktuella situationen och hur den påverkar kulturcentret, barnen, etc.  Missa inte heller att organisationen Librarians and archivists with Palestine har släppt en preliminär rapport om de arkiv bibliotek och museum som skadats av Israels krigföring i Gaza oktober 2023–januari 2024.

Slutligen vill vi uppmana alla som är intresserade av att engagera sig i BiS att närvara på föreningens årsmöte som äger rum lördag 9 mars i Lund. Där kommer föreningen även arrangera en salong som fokuserar på politisk påverkan på bibliotek. Valberedningen tar gärna emot förslag på kandidater till föreningens styrelse – mer information finns i detta brev!

Följ biblioteksdebatten

Prenumerera på BiS nyhetsbrev utan kostnad.

Redaktionen