bibliotek BiS föreningen fackliga frågor

Bibliotekssektorn behöver stridbara och solidariska fackförbund. Acceptera inte Sacos eftergift till arbetsköparna, DIK!

Den 5 juni presenterade företrädare för fackförbunden LO, TCO, Saco och arbetsköparorganisationen Svenskt Näringsliv en överenskommelse: parterna ska driva ett lagförslag om inskränkt strejkrätt. Inskränkningarna innebär bland annat att stridsåtgärder inte ska kunna användas i andra syften än att få till stånd kollektivavtal.

DIK, som organiserar bibliotekarier och är en del av Saco, beskriver det lämnade förslaget som ”en facklig framgång”. Fackförbundet ser förslagets inskränkningar i möjligheterna till konfliktvarsel ”som av begränsad betydelse på de områden där DIK:s medlemmar verkar”.

BiS undrar hur en inskränkning i strejkrätten på något sätt kan vara en facklig framgång. Vi undrar hur det står till med solidariteten med andra fackförbund, exempelvis SAC, eller solidariteten med de som arbetar inom andra områden än de som DIK:s medlemmar verkar.

Strejkvapnet är ett viktigt verktyg i den fackliga verktygslådan. Att slarva bort det på det här viset är inte värdigt ett fackförbund, utan en ren kapitulation och eftergift till arbetsköparsidan och högern.

Verklig facklig kamp kräver fackförbund som står upp för sina medlemmar och som solidariserar sig med arbetstagarnas intressen, inte fackförbund som hjälper till att slå undan benen för facklig organisering. Bibliotekssektorn är inget undantag. Vi uppmanar DIK och de andra fackliga parterna att tänka om istället för att ge bort strejkrätten så lättvindigt!

BiS styrelse

Lämna en kommentar