nyheter

Empowerment i nästa nummer av bis!

Empowerment kan betyda att ge styrka, att ge egenmakt, att göra starkare – på många olika sätt. I detta nummer undersöker bis hur empowerment tar uttryck i bibliotekens verksamhet.

Ur innehållet:

• “När jag var barn var alternativen försvinnande få – och det stod tidigt klart för mig att inget av dem passade mig.“
    En bibliotekarie reflekterar över varför drag queens ska läsa normkreativa sagor för barn.
  • Forskning och bildning i fokus på Helamalmös bibliotek
    bis intervjuar Nicolas Lunabba och undersöker hur Helamalmös nyöppnade bibliotek på Möllan i Malmö kan stärka en bildningskedja, genom att ta biblioteket dit barnen är, med läxhjälp och spelkvällar.
  • En plats för alla – det nybyggda Bibliotek Rosengård
    “Vad ger dig kraft och styrka på biblioteket?” – en fråga som har har lett processen bakom nybyggnationen av Bibliotek Rosengård i Malmö. bis besöker biblioteket och tittar på processerna bakom dess tillkomst, hur användarnas behov och önskemål spelat en stor roll i utformandet av lokalen.
  • Vad och vem styr folkbiblioteken?
    Hanna Carlsson och Nick Jones undersöker hur politik, styrdokument och medarbetares praktik är i konstant samverkan kring bibliotekens demokratiska uppdrag.
  • Dessutom – fler texter, krönikor och nyheter!