Facebook USA

Miljontals Facebookanvändares data såldes ut och användes till politiska syften

Data om 50 miljoner amerikanska Facebookanvändare ska ha samlats in av analysföretaget Cambridge Analytica som sedan sålde dem vidare utan medgivande till Donald Trumps presidentvalkampanj 2016. Trumps kampanjorganisation uppges ha betalat motsvarande över 50 miljoner kronor för tjänsterna.

Cambridge Analytica leddes vid den här tidpunkten av högerradikale Steve Bannon, som senare under en tid fungerade som chefsstrateg åt Donald Trump.

Avslöjandet kom från visselblåsaren Christopher Wylie som nu beskriver för brittiska The Observer hur användarnas data sedan användes för att manipulera dem och påverka deras åsikter: “We exploited Facebook to harvest millions of people’s profiles. And built models to exploit what we knew about them and target their inner demons. That was the basis the entire company was built on.”

Avslöjandet är en stor skandal och även Facebook får kritik får sitt hanterande av sina användares uppgifter.

Edward Snowden kommenterar på twitter: "Facebook makes their money by exploiting and selling intimate details about the private lives of millions, far beyond the scant details you voluntarily post. They are not victims. They are accomplices."
Edward Snowden kommenterar på twitter.

Följ länkarna för att läsa mera.

Länkar:

Information om 50 miljoner facebook-användare köptes av Trumps valkampanj (SR)

Facebook i politisk skandal om såld information (SR)

How Trump Consultants Exploited the Facebook Data of Millions (NY Times)

Revealed: 50 million Facebook profiles harvested for Cambridge Analytica in major data breach (The Guardian)

Övervakningskapitalism (BiS)

Tobia Willstedt

Ett svar på ”Miljontals Facebookanvändares data såldes ut och användes till politiska syften”