Författarförbundet nationell biblioteksstrategi

Sveriges Författarförbund engagerar sig i biblioteksdebatten

Gunnar Ardelius. Foto Cato Lein.
Författarförbundets ordförande Gunnar Ardelius. Foto Cato Lein.

Sveriges Författarförbund har varit aktiva i biblioteksdebatten på sistone. Förra veckan kommenterade förbundets ordförande Gunnar Ardelius privatiseringar av folkbibliotek i ett debattinlägg. Den här veckan utkommer de med en kritisk kommentar till KB:s arbete med Nationell Biblioteksstrategi och rapporten Den femte statsmakten.

Författarförbundet lyfter frågor om bland annat litteraturens roll på biblioteken, men även mycket mer:

I skrivelsen för vi allvarliga resonemang som speglar barn och ungas läsning, minoritetsspråken ställning, bibliotekens demokratiska uppdrag, digital läsning i relation till fysisk bok och resonerar om läsare och icke läsare, folkbibliotekens folkbildande uppdrag, arbetsplatsbiblioteken. Gapet mellan de som läser läsare och icke läsaren tornar upp sig som en klassfråga. Biblioteken kan göra mycket mer och samarbeta bättre. Regionbiblioteken kan ges mer stringenta uppdrag. Och författarna, översättarna och dramatikerna kan involveras mer som en tillgång i bibliotekens arbete.

Författarförbundet kritiserar regeringens utredning: ”Sagotanten behövs mer än någonsin”

Författarförbundets synpunkter på Nationell Biblioteksstrategi

Debattinlägg från Sveriges Författarförbund: ”Privatisera inte folkbiblioteken”