bis 2019:01

omslag bis #1 2019

Ur innehållet

• “Det hela kan sammanfattas med två ord: nödvändigt ont”
    Bemanningsföretagens intåg i biblioteksvärlden kan beskrivas som allt från ökad flexibilitet till ökad otrygghet, beroende på vem man frågar. bis har intervjuat Maria Lindgren, bibliotekarie på Umeå stadsbibliotek och vice ordförande i Visions avdelning på Umeå kommun, om hur hon ser på frågan ur ett fackligt perspektiv.
  • “Inga inspirationsföreläsningar eller karriärcoacher i världen kan förändra maktförhållandena på våra arbetsplatser”
    Hanna Karlsson och Joel Nilsson skriver om vad som händer när fackens möjligheter att ta till konfliktåtgärder begränsas.
  • Varför vill Axiell driva folkbibliotek?
    Sofia Berg reflekterar över Axiells position på biblioteksmarknaden och vad deras etablering i Nacka kan innebära.
  • Nya hinder för de som behöver läsa text i ett tillgängligt format
    Tobias Willstedt har undersökt hur klassklyftor och ojämlik tillgång till ny teknik skapar ett exkluderande medieklimat.
  • “Vi betraktar bibliotekarien som en samhällsbärande profession”
    Intervju med Pamela Schultz Nybacka om Södertörns nya satsning på utbildning för bibliotekarier.
  • Recensioner
    Recensioner av “Organization after Social Media” och  “Reference Librarianship & Justice”
  • Fler texter, krönikor och nyheter!

Medverkande

Bengt Berg. Poet och förläggare. I höst aktuell med boken Jag går där jag gick, dikter och foton.

Sofia Berg bor i Malmö och arbetar som vikarierande skolbibliotekarie.

Åsa Forsberg. Arbetar på Universitetsbiblioteket i Lund, med bland annat tillgänglighetsfrågor och virtuellt referensarbete.

Tobias Johansson. Biblioteksbusschaufför i Umeå. Studerar för närvarande till bibliotekarie och frilansar som illustratör.

Hanna Karlsson & Joel Nilsson, syndikalister och medlemmar i Norrköpings respektive Stockholms LS av SAC.

Stellan Klint. Medicinsk bibliotekarie i Malmö.

Daniel Lind läser till bibliotekarie på distans i Borås. Han bor i Malmö och jobbar som biblioteksassistent på diverse bibliotek runt om i staden.

Lena Lundgren. Bibliotekarie och tidigare utvecklingsledare vid Regionbibliotek Stockholm.

Mats Myrstener. Pensionerad bibliotekarie, biblioteksforskare, BiS-medlem sedan 1983. Idag bl.a. medlem av redaktionen för årsboken Folkbildning och forskning.

Martin Persson. Arbetar med formatfrågor och tillgängliga medier, bor i Malmö.

Karin Råghall är bibliotekarie i Dorotea och medverkade nyligen i Föreningen Arbetarskrivares antologi Jag har tänkt mycket på oss och våra utmattade kroppar.

Röda Lina. bis ständiga samtidskommentator

Tobias Willstedt är bibliotekarie verksam i Stockholm och webbredaktör åt BiS.