bis tidskriften nyheter

Ladda ned bis 3/2021

Du vet väl om att du kan ladda ned äldre nummer av bis på vår hemsida? Nu har vi lagt upp bis 3/2021 som bland annat handlade om glesbygdsvardag, funktionsrätt och digitalisering!

Omslag Karin Råghall

Du vet väl om att du är välkommen att läsa äldre nummer av Sveriges enda radikala bibliotekstidskrift helt gratis? Nu kan du ladda ner bis 3/2021 som skickades ut till prenumeranterna i september.

Ur innehållet

• ”Ord som tillgänglighet och likvärdighet får en särskild betydelse i våra trakter”
    Enligt den senaste nationella biblioteksstatistiken är Dorotea en av kommunerna med bäst bemanning. Karin Råghall skriver om glesbygdsvardagen bakom KB-statistiken.
  • Ljudboksdebatten saknar funktionsrättsperspektiv
    Läsning av tryckta böcker ses oreflekterat i debatten som mera värdefull än andra former av läsning. Eleonor Pavlov och Tobias Willstedt diskuterar hur och varför man läser med öronen.
  • Ett bihang av kött till en algoritm av stål
    Smarta bibliotekssystem har börjat ta plats i vår vardag. Olof Risberg frågar sig om det innebär en automatisering av arbetet som förstärker bibliotekariens handlingsmöjligheter eller om det gör oss till algoritmernas bihang?
  • Vad är ett bibliotek?
    Pandemin har aktualiserat behovet av att definiera vad som menas med bibliotek. Lena Lundgren söker efter svar i bibliotekslagen och andra dokument.
  • Kan folkbibliotek i privat drift skapa biblioteksverksamhet för alla?
    Svensk biblioteksförening har på nytt valt att inte ta ställning i frågan om folkbibliotek i privat drift. Sofia Berg går igenom turerna kring rapporten Folkbibliotek på entreprenad, föreningens ställningstagande och tänker högt kring riskerna med folkbibliotek i privat drift.
  • Digital jämlikhet – en framtidsfråga
    Vad kan vi lära oss av den snabba digitalisering som skett under pandemin? Tobias Willstedt berättar om sitt arbete för att främja digital delaktighet och efterfrågar en politik för jämlikhet.
  • Dessutom – fler texter, krönikor och nyheter!

Medverkande

Ingrid Atlestam. Bibliotekarie och skribent med fokus på folkbibliotek då, nu och sedan.

Bengt Berg. Poet och förläggare för Heidruns förlag.

Sofia Berg bor i Malmö och arbetar som barn- och ungdomsbibliotekarie på folkbibliotek.

Lena Lundgren. Bibliotekarie och tidigare utvecklingsledare vid Regionbibliotek Stockholm.

Randi Myhre. Projektledare för Delmos-projektet som Biblioteksvännerna i Biskopsgården driver i samarbete med föreningar i Biskopsgården och tjänstepersoner inom Göteborgs Stad. Studiestödjare/läxhjälpare för vuxenstuderande på Hisingen och utbildare i språkutvecklande arbetssätt för Forum Skill. En av författarna till Föreningar i Biskopsgården – möjligheternas katalog (2021) och boken och samtalskorten Svenska på jobbet (2019 och 2020).

Eleonor Pavlov. Barnbibliotekarie i Lund med ett hjärta som brinner extra för inkluderingsfrågor.

Olof Risberg arbetar som bibliotekarie och har ett stort intresse för folkbildning och folkrörelser.

Karin Råghall bor och arbetar som bibliotekarie i Västerbotten.

Tobias Willstedt. Bibliotekarie med intresse för folkbibliotek, digitalisering och tillgänglig läsning.

Prenumerera

Få nästa nummer av bis i brevlådan! En prenumeration kostar från 160 kronor för fyra nummer och du kan betala enkelt med Swish.

WordPress.com-logga