Umeå, biblioteksprivatiseringar och nya medlemmar – BiS milstolpar under 2018

Under 2018 har föreningen BiS varit mer aktiva på många år och det har skett parallellt med en tillströmning av nya medlemmar. Vilka var föreningens milstolpar under året?

Ny mötesplats i Umeå för att prata biblioteksfrågor ur ett vänsterperspektiv

Under 2018 etablerade sig föreningen på ett nytt sätt i Umeå.

Lokala aktivister i BiS träffades under förutsättningslösa former för att prata aktuella biblioteksfrågor och spåna idéer. BiS deltog också på Umeås Anarkistiska bokmässa.

Håll koll på BiS facebooksida för information om möten och aktiviteter i Umeå.

Omslag på bis 2018:01. På omslaget en flyttlåda med daisyböcker.

i bis #1 2018 skrev vi bland annat om MTM:s flytt till Malmö, skolbibliotek och avsaknaden av barnperspektiv i arbetet med den nationella biblioteksstrategin.

BiS tar ton om den nationella bibliotekspolitiken

I maj presenterades ett utkast till den nationella biblioteksstrategin, som ligger till grund för det slutliga förslag som ska presenteras senast den 1 mars 2019. BiS har skickat in ett yttrande som dels kommenterar de förslag som läggs fram i utkastet till en nationell biblioteksstrategi Från ord till handling, dels några viktiga synpunkter som vi tidigare har framfört och som vi anser att strategin bör ta upp. Våra synpunkter gäller i första hand folkbiblioteken.

Omslag till bis 201802.

I bis #2 2018 rapporterade Olov Kriström om queert kulturarv bland neuroser och nazister, rapporterade om vår salong om JO-besluten, och vi intervjuade bibliotekarien och romandebutanten Balsam Karam.

Samtal om bibliotek och juridik efter JO-besluten på BiS-salong

Årets salong på BiS årsmöte i mars ägnades åt bibliotek och juridik. Martin Persson rapporterade ifrån en diskussion mellan Nick Jones och Johan Hirschfeldt om hur bibliotekens arbete förhåller sig till författningen och till den diskussion om spänningen mellan olika demokratiska värden som uppenbarar sig inte minst i biblioteksvardagen.

bis omslag #3 2018

I bis #3 2018 kunde du läsa Melissa Morrone om turerna i USA om hatgrupper på bibliotek, vi skrev också om e-böcker och flera artiklar om bibliotekens barnverksamhet!

BiS motsätter sig privatiseringar av folkbibliotek

Privatiseringar av folkbibliotek tog mycket av vår tid och uppmärksamhet under 2018. Föreningen yttrade sig om frågan på många olika sätt, men minnesvärt är den här texten i DN som skickades in av Martin Persson och Charlotte Högberg från föreningens styrelse.

Sätt stopp för privata experiment med biblioteken (DN)

omslag bis 201804

bis # 4 2018 hade ett omslag inspirerat av dramat kring de högerextrema och antisemitiska gästerna på Hornstulls bibliotek. I numret kunde man läsa om biblioteksprivatiseringar, Open access och stök på bibliotek.

BiS startade ett gratis nyhetsbrev för medlemmar och intresserade

i vårt nyhetsbrev hittar läsaren nyheter, information och tips om föreningens verksamhet som kan intressera medlemmar eller dig som vill bevaka biblioteksutvecklingen ur ett vänsterperspektiv. Vi skickade ut fyra nyhetsbrev under 2018.

Tobias Willstedt

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )