Lär dig mer om Valfrid Palmgren och svensk bibliotekshistoria

PENTAX Image

Pionjären Valfrid Palmgren. Foto: Ferdinand Flodin

Valfrid Palmgren Munch-Petersen (1877–1967) är något av de svenska bibliotekens anmoder. Trots att Palmgren själv var högerpolitiskt engagerad (aktiv i det konservativa partiet Allmänna valmansförbundet) är hon en figur som BiS ägnat mycket tid åt och uppmärksamhet åt. Palmgren har betytt mycket för de svenska folkbibliotekens utveckling och var den första kvinnan som anställdes på Kungliga biblioteket (KB).

Genom finansiering från Svensk biblioteksförening har KB låtit uppordna hennes arkiv, som hon själv donerat. Det går nu att söka fram och forska i Palmgrens manuskript, brev, personliga dokument och pressklipp.
Läs mer i KB:s pressmeddelande där BiS Lena Lundgren, som uppordnat arkivet, berättar om sitt arbete.

Lena Lundgren har också gett ut boken Böcker, bibliotek, bildning : Valfrid Palmgren Munch-Petersens liv och verk tillsammans med Kerstin E. Wallin och Mats Myrstener (som under många år varit en mycket aktiv skribent i tidskriften bis och här på hemsidan)

Länkar:

Kvinnlig bibliotekspionjär träder fram ur KB:s arkiv / pressmeddelande