Fanna, BiS nya bibliotekarie i öknen

Fanna Saleh har blivit utsedd till ansvarig för litteraturen på arabiska på folkbiblioteket i Smara. Fanna är utbildad sociolog vid universitet i Algeriet och enligt författaren Gonzalo Moure intelligent, intellektuell och mycket kunnig i det arabiska språket och litteraturen. Hon kommer att samarbeta med Bashir som fått utökad tjänst på radion men kommer att fortsätta att arbeta med biblioteket och bokbussen som volontär.

– Jag är mycket glad över att vara den som fått ansvaret för den arabiska litteraturen, alla mina studier har skett på arabiska och det är för den litteraturen jag brinner. Jag har övertagit Bashirs arbete, men han kvarstår som volontär och vi kommer att samarbeta om olika läsprojekt. Vårt folkbibliotek  i läget Smara  är färdigbyggt , det är ett riktigt och  modernt bibliotek. Tyvärr finns det mest böcker på spanska och än så länge mycket få böcker på arabiska.  Det är böcker på arabiska som behövs för att få invånarna i lägren, både barn och vuxna, att bli läsare.

För att få de vuxna flyktingarna att läsa böcker måste man bryta ny mark. Många vuxna tror nämligen att ett bibliotek bara är till för småbarn eftersom man inte haft något bibliotek tidigare. Men ” Pojken som levde med strutsar ” har ändrat på den förställningen. Boken om Hadara, västsahariern som alla hört anekdoter om, har blivit en stor succé. Vi har 50 exemplar. 45 är ständigt utlånade, 5 ex har vi för läsning här på biblioteket. Och den boken blir läst av alla åldrar, både barn och vuxna.

Jag tror att boken om Hadara och öknen har skapat intresse för läsning av andra böcker. Vi vet att fem lådor med böcker på arabiska, både barnböcker, facklitteratur och skönlitteratur för vuxna är på väg hit från Sverige. Vi är mycket förväntansfulla. Att få tag i böcker på arabiska här i öknen är omöjligt. Vi är helt beroende av donationer.

Brevet förmedlat av Monica Zak. BiS insamling fortsätter! Stöd insamlingen på pg 33 53 16-6 (”Västsahara”)

Bilden: Hadaraböckerna har kommit! Fanna utanför biblioteket.