Litteraturbanken.se: svensk skönlitteratur på nätet

Litteraturbanken är en ideell förening som tillgängliggör svenska klassiker och förbisedda verk som kan ge oss en annorlunda bild av kulturarvet. Till texterna finns också facklitteratur och ett antal presentationer av till exempel barnbokens, deckarens eller skräckberättelsens historia i Sverige. Man kan läsa verken online eller spara ner dem på hårddisken som pdf-filer, eller välja epub-filer till mobiltelefonen eller läsplattan.

Allt är fritt tillgängligt för den nyfikna läsaren som vill hitta gamla vänner eller söka sig fram till nya bekantskaper, för studenter, lärare och forskare. Hållningen är att en bank med svensk litteratur som är tillgänglig för alla borde vara statligt garanterad, men under tiden drivs Litteraturbanken av en liten grupp institutioner (ser mer på litteraturbanken.se). Det finns alltså inte ekonomiskt utrymme att erbjuda så många rättighetsskyddade verk, men det finns ändå ett antal samtida författare och totalt erbjuder litteraturbanken.se nu drygt 600 verk eller 16.000 titlar om man räknar varje dikt. (Man kan länka till varje verk med hjälp av litteraturbanken.se/urllista.)
Varje månad uppdateras litteraturbanken.se med ett tiotal nya verk som presenteras i ett nyhetsbrev.

För att få Litteraturbankens nyhetsbrev: sänd ett tomt mail till info@litteraturbanken.se