Nu ska kulturen återerövras i Visby

”Låg det inte ett bibliotek här en gång? [I centrala Visby på Donners plats.] Fanns det inte en plats där människor samlades: barn, vuxna, gamla? En plats dit man kunde komma med sina frågor om vad det innebar att vara människa?”
”Demokrati är något som måste återerövras, varje dag, av oss alla tillsammans. En stark kulturpolitik bidrar till att de demokratiska grundpelarna står stadigt.
Tisdagen den 6:e juli är det dags för kulturen att överta Almedalen och vi vill att DU ska vara där.
Kl. 20.00 börjar massor av människor vandra in mot Donners plats i centrala Visby. Det kommer att bli en oförglömlig och förhoppningsvis epokgörande kväll för kulturpolitiken i Sverige: vacker, sorglig, spektakulär och full av vilja till förändring! En mångfasetterad och färgsprakande manifestation med bl.a. nyskriven musik, duvslag och karneval med Sirqus Alfon i spetsen. Som avslutning ges Jacob Hirdwalls nya pjäs ”Det Omätbara”. Under manifestationen släpps också en bok med visioner för framtidens kulturpolitik signerad Koalition för kulturdebatt.
Kom och var del av en stor kulturmanifestation där målet är att utmana den svenska kulturpolitiken och de svenska kulturpolitikerna, från vänster till höger.
Vi är arrangörer och utövare, kommersiella och ideella, amatörer och yrkesverksamma, med det gemensamma målet att göra kulturen till en valfråga.
Arrangör är Koalition för kulturdebatt. För regin står Stina Oscarson.
I Koalition för kulturdebatt ingår Sensus, ABF, TCO, Teaterförbundet, KRO/KIF, Sveriges konstföreningar, KLYS, SKTF, Folkets Hus och Parker, Riksteatern, Riksskådebanan, LO-Runöskolan, Amatörkulturens samrådsgrupp – ax, samt tankesmedjorna Det osynliga och Arena Idé, totalt 15 organisationer.”
Hemsida: http://www.facebook.com/l/244f4SQVwyEdC1SyYfLEhsrG7og;www.kulturdebatt.nu
Kontakt: Helena Simonsson på helena@klys.se eller 073-579 33 35

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )