Vardagshjältar och politisk dramatik

På söndagsmorgonen i min sköna säng läser jag i Svd om den politiska dramatiken kring omröstningen i riksdagen om folkmordet på armenier i Turkiet. 88 ledamöter avstod från att rösta på grund av kvittningssystemet, hela 44 avstod alltså, utan giltigt förfall. Tala om att skolka från skolan.
I samtliga fall är anledningen att man inte vågade rösta mot partiets uppfattning. Tre ledamöter (samtliga kvinnor) på den borgerliga sidan vågade rösta mot partipiskan. Den verkliga hjälten i sammanhanget är Annelie Enochson (KD), en av få som verkligen hade giltigt förfall då hon befann sig i USA. Hon valde att boka om biljetten och resa hem en dag tidigare för att kunna rösta i den inflammerade frågan.
I efterhand framstår det som en riktig örfil för den borgerliga regeringen och inte minst för utrikesminister Carl Bildt, som inte ens var närvarande och nu anklagas för flathet. ”Det är inte acceptabelt att smita från det politiska ansvaret”, skriver tunge professorn i statskunskap Leif Lewin.
Frågan avgjordes av en politisk ”vilde”, förre moderaten Göran Thingwall, som inte deklarerat hur han skulle rösta och nu kan gotta sig åt sin vågmästarroll medan andra gnisslar tänder. Storslagen dramatik, och mums för statsvetaranalytikerna!
Mats Myrstener
Läs vad Dick Harrison skriver om folkmordet: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/turkisk-radsla-for-splittring-bakom-folkmord_4470435.svd

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )