Under-bemannad?

Bemanningsföretag ( – en märklig term, i vår biblioteksvärld rör det sig mest om kvinnor) diskuterades på BiS årsmöte igår, med tre fackliga företrädare från SKTF och DIK.
Stockholms stadsbibliotek hyr t.ex. in alla sina vikarier från företaget Uniflex, och man kan säkert tänka sig att utöka denna anställningsform till att omfatta ännu fler personalkategorier, det är ju både rationellt och billigare för biblioteket? Lönerna är lägre, anställningstryggheten noll, och dialogen med SSB sköts genom Uniflex. Modernt och tidsenligt.
”Låt inte jobbet tysta mun” säger SKTF i en nyutgiven boschyr. Dvs tig inte på arbetsplatsen. Du har rätt att uttala dig om arbetsgivaren, både positivt och negativt, så länge du inte gör det på arbetstid. Det är din grundlags-
skyddade yttrandefrihet. Den är särskilt stark inom den offentliga sektorn, än så länge.
Du ska alltså inte behöva riskera lägre lön, trakasserier från arbetsgivaren, sura miner och utebliven morgonhälsning för att du kräver din rätt.
Det är viktigt att känna till.
Mats Myrstener