Vi läser, fast på ett annat sätt

Hur står det till med svenskarnas läsande, frågar sig DN idag? Faktum är att vi inte riktigt vet. Bibliotekslånen har ju minskat under en tioårsperiod, bokhandeln säljer mindre böcker, men läser vi mindre för det? Nej, knappast. Men på ett annat sätt? Kanske.
2,7 miljoner besökte regelbundet ett folkbibliotek 2008, och lånade 58 miljoner böcker. Det är inga dåliga siffror. 80 procent av de tillfrågade säger sig i undersökningar ha läst en bok under det senaste året. Men läsning är naturligtvis en definitionsfråga. Kanske tolkar de tillfrågade det så att man läst i en bok det sista året. Vi läser på nätet, vi läser tidningar och tidskrifter vid frukostbordet och hos frisören, men en pappersbok från pärm till pärm?
Folkpartiet tycker som sagt läget är så allvarligt att en ny bokutredning bör tillsättas. Och visst är frågan intressant. Hur har våra läsvanor förändrats under de senaste tjugo åren? Det påverkar i högsta grad hur folkbiblioteken ska arbeta. Vi lär återkomma till frågan.
Mats Myrstener
se länken http://www.dn.se/dnbok/suddigt-lasande-1.1021866

WordPress.com-logga

Google-foto