Dewey, det vete´katten?

Är det verkligen några fördelar med Dewey, ens för forskningsbiblioteken? En konkordans mellan SAB och Dewey är ett ganska enkelt digitalt verktyg, och man måste ju ändå fixa svenska ämnesord. Eller är det tänkt att vi ska övergå till engelska?
28 bokstäver, som kan användas både som versaler och gemener ger ett mycket större antal korta kombinationer är tio siffror, vilket gör det mycket lättare att memorera signum. Varför göra något krångligara? För att hålla fler utanför, ett rent elitistiskt tänkande? Var det inte tillgängligare biblioteken skulle bli?
Dessutom ska det betalas licensavgifter till systemägarna i USA. Har det skett någon upphandling enligt EUs regler?
Varför köpa ett system som man inte har makten över? Nej, låt oss behålla och vidareutveckla SAB-systemet, eller ge något vettigt argument för systemskiftet annat än att KB redan bestämt sig!
Ingrid Atlestam

4 svar till “Dewey, det vete´katten?

1. Svensk Biblioteksförening har låtit en grupp under ledning av Barbro Borg, bibliotekschef i Solna, studera en eventuell övergång till Dewey Decimal Classification som gemensamt nationellt klassifikationssystem i Sverige. Gruppen förordar en övergång till Dewey. För den som vill läsa gruppens överväganden och argument finns rapporten här: http://www.biblioteksforeningen.org/organisation/Rad_grupp/utv_rad/pdf/Rapport_Dewey.pdf

2. Kräver argumenten om rationalisering och kunskapsdelning verkligen ett byte av klassifikationssystem? Utan att ha försökt mig på saken, tycker jag inte det vore allt för svårt att skapa ett datorprogram som automatiskt översätter mellan Dewey och SAB.

3. Har läst rapporten, men ser inte att argumenten är tillräckliga, snarare att man ”lägger sig” och ser en övergång som oundviklig när nu KB bestämt. Konverteringsverktyg finns ju redan och är nu allmänt tillgängligt.Så varför?

4. Nu finns på KB:s hemsida en lista på de bibliotek som beslutat om övergång till Dewey-klassifikation. Notera att inga folkbibliotek ännu tagit steget!http://www.kb.se/bibliotek/klassifikation/ddc/

WordPress.com-logga

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )